Sök evenemang

Ti On To Fre
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021

Barnevenemang

Avantis Sommarmusik 27.6 -1.7

Evenemanget har redan ägt rum.
XXXIII SUVISOITTO – SOMMARMUSIK – SUMMER SOUNDS 27.6.-1.7.2018
.

KESKIVIIKKO/ Onsdag/Wednesday 27.6.
19.00 Pernajan kirkko/Pernå kyrka/Pernaja Church

Agricolan kotikonnuilla

Tuuli Lindeberg, sopraano/sopran/soprano

Jukka Rautasalo, diskanttigamba ja musiikinjohto/diskantgamba och musikledning/Treble viol and leading

Anthony Marini, tenorigamba/tenorgamba/Tenor viol

Louna Hosia, bassogamba ja jouhikko/basgamba och stråkharpa/Bass Viol and Karelian bowed lyre

Ilkka Heinonen, jouhikko ja violone/stråkharpa och violone/Karelian bowed lyre and violone

Matias Häkkinen, cembalo ja urut/cembalo och orgel/harpsichord and organ

Ennen Turun Akatemian perustamista 1640, kansainväliset kulttuurivirtaukset tulivat Suomeen mm. ulkomaisiin yliopistoihin lähetettyjen opiskelijoiden kautta. Vuonna 1536 Pernajasta Saksaan Wittenbergin yliopistoon lähetettiin maisteriopintoihin kaksi kyvykästä nuorukaista. Toinen oli Mikael Agricola, joka syntyi n. 1510 Pernajan Torsbyssä talonpoikaisperheeseen ja toinen hänen ikätoverinsa, rälssisukuinen Martinus Matthieae Teit. Agricola keskittyi Wittenbergissä opintojensa ohella Raamatun suomentamiseen, johon myös Teit osallistui.

Suomeen palattuaan Teit kutsuttiin Tukholmaan kuninkaan poikien kotiopettajaksi. Agricola puolestaan toimi Turun katedraalikoulun johtajana sekä vuodesta 1554 Turun piispana. Valtava kirjallinen tuotanto syntyi virkatehtävien ohessa ja lomassa. Agricola on aikansa sanansaattaja nykypäivään asti. Hänen lapsuutensa kotikirkossa soi musiikin maailma silloin ja nyt.



Ohjelma/program:

Feodor Pratšu/Lauri Pulakka: Laulu

Piae cantiones:

In vernali tempore

Sum in aliena provincia

Simon Lohet: Fuga seconda

Ludwig Senfl:

Im Maien hört Man die Hanen kreen

Carmen in la

Lust hab Ich ghabt zur Musica

Johannes Brahms: Von edler Art

Ludwig Senfl:

Ach Elslein

Es taget vor dem Walde

Olli Virtaperko:

Ananiaan valitus (Maatiaissarjasta diskanttigamballe)

Reposen Heikin jig (Kansanmusiikkigambaa -sarjasta)

Hämäläisten jumalat sopraanolle ja gambaconsortille (Mikael Agricola) ke., Jukka Rautasalon tilaus

Heinrich Isaac: Innsbruck Ich muß dich lassen

Balthasar Resinarius: Ise meiden (suom. Mikael Agricola)

Johann Walter: Lasche nyt sinun palvelias (suom. Mikael Agricola)

Melchior Franck: Sille Nein on Jumala (suom. Mikael Agricola)

Balthasar Resinarius: Tule Loija Pyhä Henki (suom. Mikael Agricola)

Martti Luther/Johann Walter: Wår Gudh Är oss een wäldigh borgh

Feodor Pratšu: Maanitus

Trad./Feodor Pratšu:

Kakkunašši/Omnis mundus jucundetur

Parvulus nobis nascitur/Jacques Obrecht: Rompeltier

Piae Cantiones:

Personent hodie

Gaudete?

Puer natus in Bethlehem



Konsertin kesto n. 2,5 h, konsertissa on väliaika. Liput/biljetter/tickets 32/27/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



TORSTAI/Torsdag/Thursday 28.6.
19.00 Avanti-sali?/Avanti-salen/Avanti Hall

Kuin kuvastimessa

Dima Slobodeniouk, kapellimestari/dirigent/conductor

Eero Saunamäki, nokkahuilu/blockflöjt/recorder

Johann Sebastian Bach, Anton Webern (1883-1945) Magnus Lindberg (s. 1958), Joonas Kokkonen (1921-1996), Jukka Tiensuu (s. 1948) ja Johannes Brahms (1833-1897) olivat kaikki omina aikoinaan moderneja. Bachin Musiikillisen uhrilahjan huipentuma on 6-ääninen fuuga (Ricercata), jolla Bach halusi todistaa vanhojen kontrapunktisten taitojen voiman. Webern sovitti sen orkesterille ja korosti teeman erikoisia intervallisuhteita, koska halusi osoittaa, kuinka moderni säveltäjä Bach oli aikoinaan ollut ja on yhä.

Ohjelma/Program:

J.S. Bach-A. Webern: Ricercare

Magnus Lindberg: Ritratto

Joonas Kokkonen: …durch einen Spiegel…

Nauha: Mesoliittisen kivikauden huilu, 7000 eaa.

Jukka ?Tiensuu: Appo

Johannes Brahms: Muunnelmia Haydnin teemasta op. 56/a



Konsertin kesto noin 2,5 h, konsertissa on väliaika. Liput/biljetter/tickets 39/32/20 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



21.30 Tehdassali/Fabrikssalen/Factory Hall

Bach CCCXXXIII

Matias Häkkinen, cembalo/harpsichord

Ääninauhat/ljudband/audiotapes

Johann Sebastian Bachin inventioissa (”keksintö”) on puhdaspiirteisimmillään kyse teemasta, johon lisätään vastamelodia tai jota muunnellaan harmonisesti. Tekniikan kehitys on tuonut säveltäjien ulottuville uusien inventioiden rajattomat mahdollisuudet. Ton de Leeuw (1926-1996) oli hollantilainen elektronisen musiikin uranuurtaja ja Amsterdamin Sweelinck-konservatorion elektronisen musiikin pitkäaikainen professori. Erkki Kurenniemi (1941-2017) oli suomalainen tulevaisuuteen suuntautuneen kulttuurin moniottelija, suunnittelija, kirjoittaja ja taiteilija. Juhani Nuorvala (s. 1961) on toiminut pitkään mikrotonaalisuuden ja elektroakustisen musiikin apostolina Suomessa; ja hänet muistetaan myös urbaanien äänimaisemien ja elämänmuotojen tutkailijana.

Ohjelma/Program:

Johann Sebastian Bach: Inventio? nro 1 C-duuri BWV 772

Ton de Leeuw: Study

Johann Sebastian Bach: Adagio ja fuuga sonaatista viululle g-molli BWV 1001 (sov. Gustav Leonhardt)

Erkki Kurenniemi: Inventio/Outventio

Johann Sebastian Bach: Inventio nro 15 h-molli BWV 786

Juhani Nuorvala: Enharmoninen sarja



Konsertin kesto n. 1 h, ei väliaikaa. Liput/biljetter/tickets 30/25/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



PERJANTAI/Fredag/Friday 29.6.?
12.00 Tuomiokirkko/Domkyrkan/Porvoo Cathedral

Suvisoitto nousee tuhkasta

Taru Feeniks-linnusta, joka syntyy edeltäjänsä tuhkasta, polveutuu antiikista. Vertauskuvana Feeniks-lintu muistuttaa kulttuurin regeneraatiosta ja uudistumiskyvystä: mikään aidosti elävä ja uutta luova ei kuole, vaan löytää kipinälleen aina uuden muodon. Avantin XXXIII Suvisoiton Fanfaarin on säveltänyt Jukka Tiensuu. Kantaesitys kajahtaa klo 12 ja avaa ohjelman, joka on kuin Avanti! itse.

Ohjelma/Program:

Jukka Tiensuu: Festivaalifanfaari 2018

Michel Corrette: Le Phenix

Hugh Le Caine: Dripsody

Esa-Pekka Salonen: Meeting

C.Ph.E. Bach: Triosonaatti E-duuri, H. 580, Wq 162



Konsertin kesto n. 1 h. Vapaa pääsy/ Fri entré/ Free entry



15.00 Pikkukirkko/Lilla kyrkan/The Little Church

Sävellyspaja

Ohjelma/Program:

Sipoon musiikkiteknol.ryhmä*: Random, ke./uruppf./fp

Erika ja Iris Härö: Svit för stråkkvintett i e-moll, ke./uruppf./fp

Sävellyspaja 2018: Uusia teoksia

* Pihla Junnila, Daniel Kuivalainen, Elviira Lehtonen, Daniel Pesonen



Konsertin kesto n. 1 h. Vapaa pääsy/ Fri entré/ Free entry



18.00 Tuomiokirkko/Domkyrkan/Porvoo Cathedral

Poema

Sakari Oramo, kapellimestari/dirigent/conductor

Jean Schwiller, sello/cello (vaharullaäänite Edison Blue Amberol: 23016, 1910)

Marko Ylönen, sello/cello

Suvisoitto-festivaali sai aikanaan nimensä Usko Meriläisen (1930-2004) sävellyksestä huilulle ja heinäsirkoille. Vuonna 1971 jousille sävelletty Concerto per 13 on omistautunut Meriläisen musiikin kahtiajakoisten ilmiöiden tarkasteluun. Hollantilaissyntyisen Augustine Van Bienen (1849-1913) ura osui viktoriaanisen musiikkiteatterin kukoistuskaudelle. Hänen kuuluisin kappaleensa The Broken Melody on sävelletty samannimiseen näytelmään. Oman aikansa tulkintaihanne uhkaa hukuttaa melodian improvisoiviin glissandoihin. Nykysellisti tulkitsee tunteita toisin. Erkki Salmenhaaran (1941-2002) teoksesta Poema kirjoittanut Jouni Kaipainen esitti sivistyneenä arvauksenaan, että se voisi liittyä Dmitri Shostakovitshin kuolemaan sävellyksen syntyvuonna 1975. Dmitri Šostakovitš (1906-1975) omisti kahdeksannen jousikvartettonsa “Fasismin ja sodan uhreille”.

Ohjelma/Program:

Usko Meriläinen: Concerto per 13

Auguste van Biene: The Broken Melody

Erkki Salmenhaara: Poema

Dmitri Šostakovitš: Kamarisinfonia op. 110a



Konsertin kesto n. 1 h. Liput/biljetter/tickets 30/25/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut). Yhteislippu Poema- ja Sacred Concerts –konsertteihin 50/45/25 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



19.30 Tuomiokirkko/Domkyrkan/Porvoo Cathedral

Sacred Concerts

Anu Komsi, sopraano/sopran/soprano

Marzi Nyman, urut/orgel/organ

Jazzin evoluutio kirjoittamattomasta kansanmusiikista modernistiseksi taiteeksi on yksi kulttuurihistorian nopeimpia. Edward ”Duke” Ellington (1899-1974) perusti ensimmäisen jazz-orkesterinsa vuonna 1923 ja pystyi uudistumaan vaihtuvien tyylikausien ja koko viisikymmenvuotisen uransa ajan. Vuonna 1965 Ellington halusi luoda kristillisen liturgian jazzin pohjalta ja sävelsi ensimmäisen Sacred Concertinsa. Vaikka jazzia ja uskontoa yhdistävä teos herätti kuohuvalla 1960-luvulla myös vastustusta, Ellington itse piti sitä ”elämänsä tärkeimpänä asiana”. Toinen ja kolmas Sacred Concert seurasivat vuosina 1968 ja 1973.

Ohjelma/Program:

Duke Ellington: Sacred Concerts



Konsertin kesto n. 1 h. Liput/biljetter/tickets 30/25/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut). Yhteislippu Poema- ja Sacred Concerts –konsertteihin 50/45/25 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



LAUANTAI/Lördag/Saturday 30.6.
12.00 Tehdassali/Fabrikssalen/Factory hall

Kantaesitys

Eriikka Maalismaa, viulu/violin

Frank Skog, lausunta/recitering/reciting

Jarkko Hartikaisen (s. 1981) sävellykset ovat usein akustisen maailman ja sen kuulemis- ja kuuntelemistapojen taiteellista tutkimista. Kantaesitettävä sooloviuluteos EMBODIED on Eriikka Maalismaan tilaus.Georg Philipp Telemann (1681-1767) kilvoittelee yli neljälläsadalla orkesterisarjallaan ja lukemattomilla muilla teoksillaan Vivaldin kanssa maailman tuotteliaimman säveltäjän tittelistä. “Muinaisille ja nykyisille kansakunnille” omistettu G-duuri-sarja lienee peräisin vuoden 1721 tienoilta, jolloin valmistui myös ooppera Kärsivällinen Sokrates, joka jakaa soitinsarjan kanssa Versaillesia henkivän – tosin italialaistyylisellä fugatolla terästetyn – alkusoiton. Telemannin jälkeen on syntynyt uusia kansakuntia, joista Suomi heräsi laulamaan ”kansojen keväänä” 1848.

Jarkko Hartikainen: EMBODIED, ke. Eriikka Maalismaan tilaus/uruppf./fp. Eriikka Maalismaa/beställning/commission

Bohuslav Martinu: Promenades

Georg Philipp Telemann: Muinaiset ja nykyiset kansat/J.L.Runeberg: Vårt land



Konsertin kesto n. 1 h. Vapaa pääsy/ Fri entré/ Free entry



13.00 Avanti-sali/Avanti-salen/Avanti Hall

Nuoria solisteja – vanhaa musiikkia

Emmi Vesterinen, piano

Ilona Liiman, piano

Laulajia Cantores Minores -kuorosta/sångare från Cantores Minores/singers from the Cantores Minores Choir

Yksi Karl-Heinz Stockhausenin (1928-2007) läpimurtoteoksia oli vuonna 1956 lauluäänelle ja elektroniikalle valmistunut Gesang der Jünglinge (”Nuorukaisen laulu”), jossa kaikuu 1950-luvun usko edistykseen, rajattomiin mahdollisuuksiin ja kasvuun, jolla raivataan ihmisille parempi maailma. Johann Sebastian Bachin (1685-1750) Magnificat on yksi harvoja tekstejä, jotka protestanttisessa Leipzigissa laulettiin latinaksi ja ilman yleisön osallistumista koraaleihin. Leoš Janácekille (1854-1928) nuoruus (Mladi) oli ennen muuta elinvoiman, viattomuuden, löytämisen ja estottomuuden aikaa, jota hän ei vanhanakaan halunnut turmella liioilla opetuksilla. Puhallinsekstetto valmistui 1924. W.A. Mozartin (1756-1791) viimeinen pianokonsertto B-duuri KV 595 ei ehkä olekaan maailmasta loittonemisen ja sisäistymisen muistomerkki. Sävelkielen pelkistyminen ja ulkonaisen loiston väheneminen olivat osa hänen musiikillista kehitystään. 15-vuotias Felix Mendelssohn (1809-1847) vietti kesällä 1824 perheineen aikaa Bad Doberanin kylpyläkaupungissa, jossa ihastui paikalliseen puhallinyhtyeeseen eli ’Harmonieen’. Hän sävelsi heitä varten Nocturnon op. 24.

Leoš Janác?ek: Mládí

Karlheinz Stockhausen: Gesang der Jünglinge

Johann Sebastian Bach: Magnificat: Suscepit Israel BWV 243

Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto no 27 B-duuri KV 595

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Nokturno op. 24



Konsertin kesto n. 1,5 h. Liput/biljetter/tickets 30/27/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).



18.00 Avanti-sali/Avanti-salen/Avanti Hall

O dröm

Anu Komsi, sopraano/sopran/soprano

Frank Skog, lausunta/recitering/reciting

Kari Kriikku, basettiklarinetti/baset klarinett/basset clarinet

Eero Manninen, piano

Sakari Oramo, viulu/violin

Jukka Rautasalo, sello/cello

Avanti!-kvartetti/Avanti! Kvartett/Avanti! Quartet

Jean Sibeliuksen säveltämät melodraamat, eli musiikkisäestykselliset lausuntanumerot, ovat paljolti vaipuneet unhoon. Tällaisiin teoksiin tarvitaan musikaalisia lausuntataiteilijoita ja draamantajuisia kamarimuusikoita. Vuodesta 2003 vapaana säveltäjänä toiminut Heinz-Juhani Hofmann (s. 1973) syntyi vokaalimusiikkiin keskittyneeseen perheeseen: hänen isänsä oli Cantores minoresin pitkäaikainen johtaja Heinz Hofmann ja äiti musiikin opettaja. Kantaesityksensä saava laulusarja porvoolaisen kirjailija Jussi Kylätaskun runoihin on sopraano Anu Komsin tilaus.

Ohjelma/Program:

W.A.Mozart: Klarinettikvintetto A-duuri K.581

Jean Sibelius: Melodram ur Svartsjukans nätter, JS 125

Heinz-Juhani Hoffmann: Neljä laulua Jussi Kylätaskun teksteihin ke., Anu Komsin tilaus/urppf./fp. Anu Komsi/beställning/commission

Arnold Schönberg: Jousikvartetto nro 2 op.10



Konsertin kesto n. 2 h, konsertissa on väliaika. Liput/biljetter/tickets 32/27/15 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).

SUNNUNTAI/Söndag/Sunday 1.7.
12.00 Tehdassali/Fabrikssalen/Factory Hall

Lastenkonsertti

József Hárs, kapellimestari

Petri Bäckström, tenori/tenor

Krista Jäänsola, viulu/violin

Sampo Lassila, kontrabasso/kontrabas/double bass

Ohjelma/Program:

Klasariklaara, Jazz-Piski ja kadonnut yhteinen sävel

Lotta Wennäkoski: Ämpärilumikki



Konsertin kesto n. 1 h. Liput/biljetter/tickets 15 €, perhelippu/Familj-biljetten (4 hlöä/personer/persons) 50 €. (+ Lippupisteen toimitusmaksut)



18.00 Avanti-sali/Avanti-salen/Avanti Hall

Päätöskonsertti

Sakari Oramo, kapellimestari/dirigent/conductor

Anu Komsi, sopraano?/sopran/soprano

Ilkka Heinonen, jouhikko/stråkharpa/Karelian bowed lyre

Marko Ylönen, sello/cello

Iannis Xenakis (1922-2001) taisteli toisessa maailmansodassa Kreikan vastarintaliikkeessä. Myöhemmin hän totesi sodan äänien vaikuttaneen hänen haluunsa luoda musiikissa täysin uudenlaisia sointimaisemia. Hänen teoksissaan musiikki ei kasva pimeydestä ja kaaoksesta, vaan pikemmin läpäisee ne järjen ja rohkeuden valolla. Pehr Henrik Nordgrenin (1944-2008) omisti useita teoksia Marko Ylöselle, jolla ilmiömäisen soittotaituruuden ohella on suomalaisesta sellistiperinteessä karttuneita shamaanin kykyjä. HATE-LOVE on yksiosainen monodraama sellolle ja orkesterille. Kanadalaissyntyisen Claude Vivier’n (1948-1983) Bouchara sopraanolle ja kamariorkesterille soi yhtä aikaa eksoottisena ja tavoittamattomana sekä modernina ja välittömänä. Luonnottaressa Jean Sibelius (1862-1957) esittää maailman kosmisena tilana, joka on mittaamattomuudessaan tavoittamaton. Robert Schumannin (1810-1856) C-duuri-sinfonia on Beethovenin esikuvan mukaan jännitetty dramaattinen kokonaisuus, jonka toteutustapa on dynaaminen ja lopputulos optimistinen.

Ohjelma/Program:

Iánnis Xenákis: Orient occident

Jouni Hirvelä: Vuolle

Pehr-Henrik Nordgren: HATE – LOVE sellolle ja jousiorkesterille op. 71

Claude Vivier: Bouchara

Trad./Feodor Pratšu: Trepatška

Jean Sibelius: Luonnotar op. 70

Robert Schumann: Sinfonia no 2 C op. 61



Konsertin kesto noin 3 h, konsertissa on 2 väliaikaa. Liput/biljetter/tickets 39/32/20 € (+ Lippupisteen toimitusmaksut).